bergaul sesama muslim

assalamualaikum.. 

"sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara.."

Walaupun tidak ada perhubungan kekeluargaan dan tidak satu bahasa, daerah, ataupun adat kebiasaan tetapi dengan adanya kalimah yang sama maka sesama mukmin hakikatnya bersaudara. Persaudaraan itu tidak hanya di dunia sahaja malah juga di akhirat. kerana disana kita akan bertemu kembali dan itulah persaudaraan yang sejati.

Kita juga diwajibkan agar tolong menolong dan bertaqwa. Andai mereka susah dalam kebendaan maka hendaklah kita membantunya untuk menghilangkan atau meringankan kesusahannya itu. Tolong menolong dalam kebaikan. Sedangkan jika mereka lalai dalam amalan beragama, maka kita mengingatkan mereka untuk mengamalkannya, itu pula yang dinamakan tolong menolong dalam ketaqwaan. 


Selain itu kita dituntut agar sentiasa mendahulukan kepentingan orang lain daripada kepentingan kita sendiri. Inilah yang menjadi sifat para sahabat Rasulullah.

Sesungguhnya menunaikan hajat sesama muslim pahalanya bersamaan 10 tahun beri'tikaf di masjid. Jika 1 malam i'tikaf di masjid akan dijauhkan dari neraka jahanam iaitu sejauh jarak antara langit dan bumi, bayangkan jika 10 tahun panjangnya.. Subahannallah.. 

Jadi bersederhanalah dalam mencintai mahupun membenci seseorang iaitu jika mencintai hendaklah tidak berlebih-lebihan dan jika terpaksa membenci pun hendaklah tidak secara keterlaluan. Kedua-duanya harus dilakukan semata-mata kerana Allah.. =)

Comments

insyaAllah...silaturrahim kita xkan terputus hingga hembusan nafas yg terakir...amin~
g0od luck azeera!
miss u!
-hanyaaku- said…
@normaidayu zainal insyaAllah ameen.. thanks ya ayu!!
welkem2~hehe...sayang kam0o...
sissyira said…
salam

perkongsian yang bermanfaat ni =)


ziarah rakan yang saya follow =)

Popular posts from this blog

Cara Hilangkan Sakit Gigi (Edisi Kemas-kini)

Mencari Ketenangan..

Rahsia Wuduk ..