Posts

Showing posts from 2013

Rehat

Allah Allah
Tidak ke mari. Lama rasanya.
Berehat hanya sebentar. Bakal kembali kemudian nanti :D
aku

Moga

Moga
ALLAH
Sentiasa
Meredhai
Kita . . . . . | 





Kenapa Hati Menjadi Keras

Allah!
T.T

*Masa untuk koreksi diri balik

Mengadu Pada Mu

Tenaga anak muda itu sangat diperlukan. Terutamanya sebagai 'Rijalud Dakwah'.

Aku mengadu ya Allah. Tetapkanlah hati dan langkah kami pada jalan ini.

Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbi 'ala deenik' Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami atas agamaMu.

Ya Allah jadikan kami ini hamba yang akan bangun di barisan orang-orang yang terpancar cahaya di muka mereka; di barisan orang-orang yang soleh di akhirat kelak.

Allahuma ameen.
aku; 02092013:1817

Ada Dia

Sedang aku diserang kegudahan hati,

Mengenangkan hari-hari penentu bakal tiba,

Aku capai surat cintaMu.


Aku buka rawak saja tanpa berfikir lama.

Lalu aku baca coretanMu itu;

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan (begitu saja), ........."


Allahu Rabb!

Sungguh la kan.

Kata-kata Dia selalu saja memujuk hati.


Kuncinya usaha, doa juga tawakkal.

Ye dok?

Yakin dan serahkan pada Nya.


Moga kejayaan menyebelahi.

Moga redha Allah juga mengiringgi.

:)

Rindu

R.I.N.D.U
Suatu rasa. Yang tak dapat digambarkan.
Walau dengan kata-kata.





Pilihan

Allah.
Kau lorongkanlah hatiku ini.
Dengan pilihan yang tiada ragunya.



Biasa

. . . . .
AKU JUGA MANUSIA 
MANUSIA BIASA 
SAMA MACAM KAMU
. . . . .



Muhammad Jibreel Dua with English translation

T.T Allah ya Allah ......

. . .

SABAR
. . .








He Knows . . .

. . . . . .

Hikmah itu pasti ada.

Tersembunyi disebalik semua ini.

. . . . . .

ALLAH The Almighty knows what the best, right? 

Keep smiling ;)

. . . . . .

aku
30082013;0251

Aku Tagihkannya.

Image
. . . . . 
Salahkah aku?
Salahkah aku memohon cebisan kemaafan?
Tidak banyak aku rayukan dari kau!
Tidak banyak!
. . . . . .
Aku tagihkannya.
Aku tagihkan kemaafan itu cuma.
. . . . . .
Andai perjalanan sementara ini berakhir,
Sudilah kiranya kau hadiahkan aku sekalung kemaafan.
Dan juga tebaran-tebaran doa buat kesejahteraan aku di Sana kelak.
Moga kau sentiasa dipayungi redha Sang Pencinta.
. . . . . .

aku 29082013;0113

Jawaban Kepada Kekosongan.

Aku rasakan jiwa ini kosong.
Aku cari puncanya.
Aku cari dan terus mencari!
. . . . . .
Berjalan aku ke serata pelosok dunia.
Dari tempat yang tenang lagi damai,
Hingga ke ceruk yang sedang bergolak hebat!
. . . . . .
Dalam satu malam.
Marangkak aku mencari punca.
Aku inginkan jawaban!
. . . . . . 
Ingatan aku menerpa berpatah balik. 
Mengimbau ke pengakhiran minggu yang lalu.
Teringat aku akan satu nota moden lemparan dari sahabat!
. . . . . .
Lantas aku terpa mencari serpihan peringatan.
Jemari laju menari atas papan kekunci gajet moden.
Terhidang ingatan menikan mata ke sanubari!
. . . . . .
"JIKA SESEORANG ITU TIDAK PERGI KE MASJLIS ILMU  MAKA DIA AKAN RASA KEKOSONGAN  DAN AKAN TUMBUH SATU TITIK HITAM DI HATINYA!"
Allahu Rabb!
Tertampar aku menyentap tagkai hati!
. . . . . . 
Kini ketemu aku akan jawabannya.
Terungkai persoalan kekosongan yang dirasa.
Sakit yang menjengah asbab langkah kiri yang diambil...
. . . . . .
aku 27082013;0401

Jika Mati!

Image
Suka aku akan kata-kata dia itu.

Aku petik dari garis masa muka bukunya.

Tapi, empunya gambar dan nama bukanlah si dia.

Itu aku abdikan lewat pengicau biru milikku.

Hahha

aku
27082013;0211

Buat Kamu Dari Aku

Masihkah kau ingat?

Tanpa disengajakan,

Kita bertemu.

Ditempat yang indah.

Aman dan tenang sekali.

. . . . .

Tak sangka, kan?

Dari suatu kebetulan,

Kita jadi rapat.

Dua jasad yang berbeza,

Boleh jadi satu jiwa yang seia dan sekata.

. . . . .

Sungguh indah aturan pertemuan.

Gembira, tangis, suka mahupun duka.

Adakala badai kekeruhan memukul.

Senyuman di bibir akan kembali menghiasi wajah.

Tiada erti kekesalan atas takdir yang berlaku.

. . . . .

Buat kamu yang dirindui kerana sang Pencinta,

Aku doakan yang terbaik dari sini.

Buat kamu yang dikasihi,

Aku doakan yang selayaknya untuk kamu.

Buat kamu, dari aku ...

. . . . .

aku
22082013;0308


Semangat Yang Menjengah

Image
. . . . . .
Poyo tak, poyo tak? haha
. . . . . . 
Kita perlu motivasikan minda, kadang-kadang.
Eh tak!
Harus sentiasa dan bukan kadang-kadang =D
. . . . . .
Bila dah ada semangat,
kerahan usaha yang padu lagi gitu
perlu menyusul !
. . . . . . 
Andai tiada, 
sesia je la.
Iye dok?!
. . . . . . 
Moga dipermudahkan urusan kita semua.
Tak kesah walau apa pun :)
. . . . . .
Moga Allah redha.
InshaAllah.
. . . . . .

aku 15082013;0233

Kesibukan Itu Pasti

. . . . . .

Kesibukan.

Itu suatu perkara yang pasti!

. . . . . .

As-Syahid Imam Hassan al-Banna berkata;

Tanggungjawab kita ni melebihi daripada masa yang kita ada.

. . . . . .

Allah!

Bagaimana sekiranya amanah dan tanggungjawab ini tak terlaksana dengan sebaiknya?

. . . . . .

Moga kita sama-sama diberikan kekuatan, thabat dan istiqomah dalam jalan ini.

Demi mengejar mardhatillah!

. . . . . .

Bi iznillah :)

. . . . . .

aku
26072013;1953

Layakkah Aku?

Aku idamkan syahid di jalan-Nya.
Tapi layakkah aku?

Aku dambakan syurga gemerlap indah.
Tapi layakkah aku?


Aku
24072013;0523

Hamba

Image

Kisah Infaqing

. . . . . .
Hahha.
Cerita kelakar!
. . . . . . 
Dalam kelakar, ada hikmahnya.
Alhamdulillah.
Masha Allah ya Rabb :)
. . . . . . 
Hahha.
Masih nak gelak, sambil geleng-geleng kepala.
. . . . . .

Allah..

Tu la, kurang sadaqah!

Monolog sendiri dalam hati.

. . . . . .

Kisahnya ;

. . . . . .

Lepas kelas tadi.

Balik bilik.

Terus on lappy.

MukaBuku harus tak tinggal!

Baca segala kat news feed.

Owhh ada tawaran (beli online) semperna Ramdhan.

Great!

Save budget.

Ye la.

RM50 dapat 3 barang.

Allah!

Rambang mata lalu kabur terus pandangan.

. . . . . .

Alhamdulillah.

Segala procedures dari order process ke online payment: DONE !

. . . . . .

Senyum lebar-lebar sampai tak ingat.

Hahha.

. . . . . .

Okeyh.

Baca balik offer kat mukabuku tu.

Errr.

Lah?

Infaqing basis rupanya.

So takde la dapat barang?

. . . . . .

NOPE!

Jawapan nyata.

TAPI

Dapat ganjaran-Nya (InshaAllah).

Tawaran hadir dengan pra-syarat.

Yakni; IKHLAS lagi REDHA!

. . . . . .

Nampak tak?

Allah buka jalan sebenarnya.

Jalan untuk bersadaqa…

Jangan Radang Bila Ditegur

. . . . . .
Jangan radang bila ditegur.
Walau jiwa sentap hakikatnya.
. . . . . . 
Jangan radang bila ditegur.
Ada benarnya kata-kata penegur.
. . . . . .
Jangan radang bila ditegur.
Itu sebenarnya teguran ALLAH.
. . . . . .
Jangan radang bila ditegur.
Moga dapat perbaiki salah.
. . . . . .
Jangan radang bila ditegur.
Terima kasih aku lontarkan.
. . . . . .
Rasa 'SENTAP' apabila ditegur,
Tandanya kita masih punya 'IMAN'
Dengar.
Terima.
Perbaiki.
. . . . . . .
Moga Allah redha :)
. . . . . . 
aku 14072013;0256

Yeah! Ramadhan

. . . . . .

Bulan puasa.

Bulan Ramadhan.

Bulan tarbiyyah ruhiyah.

Bulan untuk penyucian jiwa.

. . . . . .

Bulan puasa.

Bulan Ramadhan.

Bulan tarbiyyah jasadiyah.

Bulan untuk kekuatan fizikal.

. . . . . .

Bulan puasa.

Bulan Ramadhan.

Bulan tarbiyyah jihaddiyah.

Bulan untuk membina jihad.

. . . . . .

Bulan puasa.

Bulan Ramadhan.

Bulan tarbiyyah khuluqiyah.

Bulan untuk refleksi akhlak.

. . . . . .

Bulan puasa.

Bulan Ramadhan.

Bulan penuh tarbiyyah :)

. . . . . .

aku
12072013;1705

Hari Yang Dinanti

. . . . . .

Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah :)

Setelah menanti, kini tiba juga harinya.

. . . . . .

Alhamdulillah.

Dapat jejaki tanah Madrasah Tarbiyyah kali ini.

Tapi tak pasti kehadirannya yang akan datang.

. . . . . .

Alhamdulillah.

Masanya untuk kita praktikalkan segala pengetahuan tentang Ramadhan.

Setelah berbulan-bulan hatta dari kecil lagi teori ramadhan lekat di kepala.

. . . . . .

Alhamdulillah.

Juga kebetulan pada hari barakah ini,

Ulang tahun penanda usia makin singkat kunjung tiba.

. . . . . .

Semoga jiwa serta diri kembali kepada Allah dengan hati yang redha dan diredhai-Nya.
InshaAllah :)

. . . . . .

aku
10072013;1551

Detik Yang Dinanti

Image
Allahu Rabb! Sampaikanlah aku ke bulan Ramadhan ini.

Suara Itu

. . . . . . .

Bergetar hati mendengar suaranya yang merdu.

Gentar jadinya!

Takut dan insaf menyerbu segenap sanubari.

Allah!

Kau datangkan peringatan lewat suaranya yang mendayu.

. . . .. . .

aku
05072013;2054

Tengok Bintang Langit Malam

Suatu malam 
Setibanya pulang dari program
Seorang sahabat ajak tengok bintang.
Hahha kelakarkan?
Macam anak kecil mencari kegembiraan.
. . . . . . 
Bagi aku tak rugi bila kita taddabur alam ni.
Dia buat kita rasa kerdil!
Dia buat kita rasa kagum!
Ya, kagum dengan ciptaan serta kekuasaan Allah swt.
Subhanallah!
. . . . . .
"Awak, awak nak bintang yang mana?" 
Aku dihujani dengan pertanyaan sedang ralit mendongak ke langit.
"Saya nak bintang yang paling terang tu!"
Aku jawab sambil jari mengarah ke langit malam.
"Kenapa?"
"Kenapa? Sebab saya nak bila awak tengok bintang, dan nampak bintang yang paling terang tu awak akan ingat saya."
Ecewah, jawapan nak skema novel cinta je.
. . . . . . .
Allah!
Rindunya dengan detik itu.
Malam terakhir pertemuan, sebelum ke destinasi kehidupan masing-masing.
Walau hanya tengok bintang,
Walau nampak buang masa,
Tapi ia dapat tingkatkan kecintaan kita kepada Sang Pencipta.
Bertambah kasih sayang sesama manusia.
.…

Terbangun Dari Lena!

. . . . . . . . .

Terbangun!

Arghh panasnya!

Jam tunjuk angka 3 pagi.

Kat luar tiba-tiba hujan turun.

Owh padanlah panas.

Alhamdulillah!

Semoga hujan ini mambawa Rahmat-Nya walau dia turun sekejap lalu.

. . . . . . . . . .

Eh lappy tak shut down!

Jalan penuh mamai ke arah meja study.

Tanpa dipaksa jari laju je bergerak ikut procedure; nak buka blog.

Ternampak 1 comment menanti untuk dibaca.

Owh comment ni tak ada apa sangat.

Tapi jari bertindak pantas dari akal!

Klik pada nama si pengirim, lalu dibawa ke muka tingkap yang baru.

Allah!

Tersentap!

. . . . . . . . . .

Kata-katanya biasa je untuk tatapan mata.

Tapi buat hati yang kering; hanya Allah yang tahu.

Allah!

Cantiknya perancangan Dia!

Dia sedarkan aku dipertiga malam,

Untuk buat aku bertanya tentang apa sumbanganku?

Untuk buat aku berfikir tentang nikmat kurniaan-Nya.

Untuk buat aku bersyukur tentang semua pemberian-Nya.

Allah. Allah. Allah.

Subhanallah.

Alhamdulillah.

Allahu Akhbar!

. . . . . . . . .

aku 
03072013;0350

Aku Harapkan Kamu Sahabat

Kehadapan sahabatku yang dicintai kerana ALLAH,
Aku harapkan teguranmu, Aku harapkan nasihatmu, Aku harapkan doamu.
Aku tahu,
Aku bukanlah sahabat yang sempurna, Aku bukanlah sahabat yang baik, Aku bukanlah sahabat yang siapa-siapa,
Selain ALLAH, Aku harapkan kehadiran kamu di sisiku, Agar dapat menegur kekhilafanku...
aku; 26/6/2013

Cinta Di Hati

" Hanya cinta Allah swt yang layak berada di hati! Cinta suami? Cinta Isteri?  Letakkan ia digenggaman anda! Genggamlah selalu dan lepaskan jika perlu... "
- Prof Madya Dr Wan Maseri -  motivasi akademik 9/6/13

Usah Kenapa

Usah dipersoalkan kenapa. Kerna aku juga tiada jawapan.
Usah dipersoalkan kenapa. Kerna aku percaya pasti ada tersembunyi rahsia.
aku 03062013;1533

Wajah Itu, Wajah Dia

Ku tatap wajah dia Garis-garis halus bercambah Kedutan tua terpancar jelas Dirinya nampak semakin kelelahan
Ku lihat dalam senyap Masa merangkak pantas rupanya Kini sirna tenaga gagah Yang dulunya keras membanting
Namun sayangnya tidak berkurang Dihambur limpah membuak malah Walau diucap kata tiada Terbias keikhlasan lewat senyuman
Wajah itu berlayar di mata Wajah itu memenuh di hati Wajah itu tertanam di ingatan Wajah itu wajah dia...

aku; 02062013:0409

Apa Guna?

Image
Apa guna kita bersengketa?
Tak lama mana hidup kita.

Apa guna kita bermusuh?
Hasad dan dendam harus dimansuh.

Hidup ini bukan untuk bermusuhan.
Tapi untuk saling berkasih-sayang'
lengkap-melengkaoi :)


Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.  Al Hujuraat: 13.

Serakan Ilmu

Image
Ilmu Allah merata.
Berselerakan keliling kita.
Mahu diambil atau tidak?
Ia, terserah!
Tepuk dada, tanya sang Iman...

Peluang

Allah, Allah, Allah..

Peluang nak buat baik tu sentiasa ada.

Sentiasa terbentang lagi terbuka luas depan kita.

Sedar atau tidak saja, kan?

Peluang dan ruang yang hadir menjengah ini usah kita lepaskan.

Kerna bimbang, tiada lagi kunjungan 'nikmat' buat kita.

Tiada lagi kesempatan berbuat kebaikan.

Pelbagai cara.

Tidak kira bila.

Tepuk dada, tanya iman.

Mahukah kita?

Atau biarkan saja angin bawa pergi....


aku;
160313;0300

Ombak Ujian

Image

Sembang Ringkas Abang Buku

Makcik mulakan coretan kali ini dengan lafaz Bismillah al-Rahman al-Rahim. Alhamdulillah masih diberi kesempatan ruang dan peluang untuk melakar kata dalam ruangan blog yang semakin tidak diberi perhatian di atas sebab kekangan masa (kononnye la hahha). 
Macam mana eh nak mula? Almaklumlah dah lama tak menulis ;) Sebenarnya takde apa pon nak dikisahkan kat sini. Cuma tetiba teringat bual bicara dengan abang gerai buku tadi. Tu yang jari ni, mengedik je nak menaip. 
Nak dijadikan cerita pagi tadi, memandangkan kelas pukul 10 cancel makcik nekad nak pergi beli buku kat Speakers' Corner. Makcik ni pantang bebeno bila nampak buku, rasa macam nak beli semua. Rambang mata bila dah tengok deretan buku-buku tu. Bertambah galak bila gerai-gerai buku dibuka seperti cendawan tumbuh lepas hujan. Tiap-tiap minggu silih berganti peniaga yang mencari rezeki kat situ. Begitu la keadaannya selepas BB1M jatuh ke tangan hahha.. 
Lama jugak la makcik terpacak kat gerai tu. Stress jadinya nak buat piliha…

Buat diri..

Buat diri,
Jangan sedih bila kita tak dapat apa yang kita mahu. Kerna Allah akan beri apa yang kita perlu dengan lebih baik :)
Sabar, teruskan usaha dan berdoalah!
Jangan sesekali putus asa. Masih banyak nikmat Allah yang diperoleh. Rahmat Allah sentiasa bersama hamba-Nya.
...

Give Up?

Image
Never give up!
Keep believing and trust Allah swt.
Because, He is always by our side.

trying to be a good servant of Him;
me 
06022013;0408


Hati Kita

" Hati ibaratnya seperti bunga. Perlu sentiasa disiram. Agar daunnya tidak layu. Bunganya kembang tak kuncup semata. "
hindarkan hati dari dinoda. tanamkan ia dengan cinta Allah swt  dan Rasul saw sirami sentiasa dengan zikrullah :)


Menanti.

Mati.
Aku rasa ia semakin hampir.
Entah. Tak dapat aku usir rasa ini.
Mereka marah bila aku bicara tentang 'mati'. Tapi itulah yang aku rasa.
Mungkin benar rasa hati. Siapa tahu ajal ditarik dari pinjaman.
Tak banyak, sikit saja aku pinta. Hanya sekalung doa juga kemaafan.
Yang menanti, aku. 2801;0541

Kisah Semalam

Sedikit coretan kisah semalam.
Sedang kami sibuk ralit menjual popiah di gerai, tiba-tiba kami didatangi seorang pakcik. Seorang pakcik yang sangat murah dengan senyuman. Dari jauh dah kelihatan gerak kakinya sedang dihayun perlahan munuju ke gerai kami. Aku layan kunjungan si pembawa rezeki ini seperti layanan kepada pelanggan yang lainnya. 
Pakcik: Ada cempedak tak? Aku: Apa dia pakcik? Pakcik: Sini ada jual cempedak goreng tak? Aku: Maaf pakcik. Kami tak jual la. Tapi kami ada jual popiah dengan burger mini. Pakcik: Ada apa je tadi? Aku: Ada popiah goreng. Popiah telur dengan popiah ayam. Pakcik nak?
Mulut aku memang automatik akan jadi becok, bila berbicara dengan orang yang aku rasa macam dah lama kenal. Mungkin bila sembang dengan pakcik ni, terasa macam sembang dengan ayah sendiri kot.
Tiba-tiba, rendah saja suaranya.
Pakcik: Kalau dua ringgit, dapat tak? Aku: ahh?
Aku perhati saja setiap gerak laku pakcik tu. Perlahan saja dia keluarkan tempat penyimpan duitnya dari saku seluar. Dengan pe…