Skip to main content

Bulatan yang Gembira

Assalamualaikum. Semoga kita sentiasa dipayungi rahmat Allah.

Tetiba kali nih makcik rasa nak berbicara tentang bulatan gembira. Ye bulatan gembira! Alaa yang kita nyanyi 'bulat kecil, bulat kecil, bulat la besar' time zaman kanak-kanak dulu tu. Tak percaya ke? Okeyh sila percaya kata-kata nih. hahaa

Beberapa hari nih, makcik asyik terkenang-kenang je pertemuan bulatan gembira. Rasa macam rindu sangat sangat sangat nak 'bergembira' walaupun hari-hari bertentang mata bulat-bulat dengan yang lainnya. Eh cop! Semua tau kan apa yang dimaksudkan dengan bulatan gembira tu? Alhamdulillah. Tapi mungkin ada yang first time dengar, okeyh sekarang kamu akan tau.



Bulatan gembira tu sebenarnya merujuk kepada pertemuan 'Usrah' ataupun ada yang panggil liqa', halaqah mahupun dikusi ilmu. Perkataan 'Bulatan Gembira' tu mungkin lebih ringan untuk diterima dengar oleh gegendan telinga remaja-remaja masa kini, berbanding dengan perkataan usrah. Substitution perkatan usrah kepada bulatan gembira nih tidak langsung memesongkan tujuan perlaksanaannya. Ia tetap pertemuan kumpulan atau individu yang sedaya upaya berusaha saling membantu, tolong-menolong antara satu sama lain dalam usaha mempertingkatkan ilmu Islam dalam diri dan kemudiannya saling memahami dan menghayati.

Ehh maaf! Terpanjang pulak penerangannya. =.=" 

Makcik ingat lagi masa mula-mula join usrah dulu, time form 4 form 5. Aktiviti wajib pelajar perempuan masa pelajar lelaki solat Jumaat. Rela dalam paksa makcik pergi! Langsung takde keikhlasan nak tuntut ilmu. Ye la bila dah duduk sekolah asrama, arahan warden perlu dipatuhi. Walhal sepatutnya seruan Allah untuk memperkayakan pengetahuaan dan memperbaiki diri itu la yang kena pegang dan disahut. Nih tak, pergi surau duduk dalam group dengar kakak naqibah berceloteh itu ini tanpa rasa bersyukur walaupun telah menjadi insan terpilih untuk menghadiri taman-taman syurga. 

Alhamdulillah bila dah masuk U, makcik dipertemukan dengan sahabat-sahabat yang tidak culas pegangan agamanya. Mula-mula tu mereka ajak makcik solat fardu berjemaah kat masjid tiap-tiap hari. Lama-lama ada kakak-kakak yang perasan akan kewujudan kami kat U ni. Kakak-kakak tu pun ajak kami join usrah yang mereka anjurkan. Buat permulaan memang susah sikit nak terima. Tapi mula-mula je la. Bila dah lama-lama alhamdulillah rasa bersyukur sangat-sangat sebab berpeluang untuk berkumpul dalam bulatan gembira tu! Subhanallah ^^,

Makcik suka sangat 'Bulatan Gembira' nih. Sebabnya dalam bulatan tersebutlah kita akan kenal siapa itu Allah, bagaimana rupanya dakwah, bertapa pentingnya tarbiyyah dan apa ertinya ukhuwah. Kita tak perlu tunggu sampai kita 'alim sangat' baru nak join bulatan gembira, sebab kita tak tahu due date 'pinjaman hayat' yang Allah bagi nih sampai bila, kan?




Setiap orang akan rasa berat lagi terbeban bila berdepan dengan sesuatu perkara yang baru. Tapi percaya la, bak kata pepatah; alah bisa tegal biasa. Yang beban tu la yang akan jadikan kita lebih kuat dari badang tanpa perlu makan muntah hijau. ehhh apa kaitannya?! 


*Semoga diberi kekuatan untuk istiqomah dalam bermujahadah mencari mardhatillah. InsyaAllah







Comments

cik Bubble.. said…
huhu.. sukeee sngt..!!
n bersyukur 2 HIM, coz kite terpilih olehNYA 4 join dlm bulatan gembire nie.. Alhamdulillah.. ^^"
JumpZeera said…
@cik Bubble.. same to me :)
dan harapnya berpanjangan sampai ke penghujung jalan.. insyaAllah
shila shaari said…
bestnya bulatan gembira..=)

Popular posts from this blog

wahai kawan-kawan mari dengar nasihat..

assalamualaikum.. jom layan lagu ni.. terjumpa kat youtube tadi.  walaupun nampak cam biasa je, tapi ia tetap ada message tersendiri.. mari dengar nasihat by nadamurni .. wahai kawan-kawan mari dengar nasihat sebagai pedoman untuk selamat..  dari azab dunia akhirat supaya hidup bertambah berkat..

Cara Hilangkan Sakit Gigi (Edisi Kemas-kini)

Assalamualikum.. Hey semua.. Semoga sentiasa ceria dan sihat-sihat selalu. Alhamdulillah, hari ni gigi makcik dah tak sakit lagi macam semalam. Azabnya bila sakit gigi nih! Takpe takpe mungkin kafarah dari Allah. Hehee.. Semalam dah tak tau nak buat apa. Sakit sangat sangat sangat! So, makcik pun mengedik la call mama tercinta konon nak mengadu domba, cehh.. Kena bebel lagi adalah. Dah tau sakit, kenapa tak gi jumpa dentist??! Huhuu dapat pulak dentist kat sini. Sabar je la.. At last mama makcik bagi ayat jampi-jampi. Dia kata, kalau baca probability sakit tu berkurangan, ada. Kamu nak tak ayat jampi tu??! hehee.. Okeyh! Bukan ayat jampi yang ambik kat tok pawang ke apa ke tapi hanya sebaris ayat dari al-Quran je.. Allahu Akhbar! Subhanallah! Maksudnya:  "Katakanlah (wahai Muhammad): Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur)  tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.&q

bergaul sesama muslim

assalamualaikum..  "sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara.." Walaupun tidak ada perhubungan kekeluargaan dan tidak satu bahasa, daerah, ataupun adat kebiasaan tetapi dengan adanya kalimah yang sama maka sesama mukmin hakikatnya bersaudara. Persaudaraan itu tidak hanya di dunia sahaja malah juga di akhirat. kerana disana kita akan bertemu kembali dan itulah persaudaraan yang sejati. Kita juga diwajibkan agar tolong menolong dan bertaqwa. Andai mereka susah dalam kebendaan maka hendaklah kita membantunya untuk menghilangkan atau meringankan kesusahannya itu. Tolong menolong dalam kebaikan. Sedangkan jika mereka lalai dalam amalan beragama, maka kita mengingatkan mereka untuk mengamalkannya, itu pula yang dinamakan t olong menolong dalam ketaqwaan.  Selain itu kita dituntut agar sentiasa mendahulukan kepentingan orang lain daripada kepentingan kita sendiri. Inilah yang menjadi sifat para sahabat Rasulullah. Sesungguhnya menunaikan hajat sesama muslim pahalanya bersamaa